Vi använder Cookies för att ge dig en så bra upplevelse som möjligt.
Stockholm Top Gymnastics

Ledarskap genom self-determination theory

Sedan 2015 har föreningen beslutat att utbilda våra tränare inom ledarskap och beteendevetenskap. 

 

Syftet för utbildningen är att vi vill stå för ett hållbart ledarskap som genom medvetet och engagerat beteende skapar en trygg, utvecklande, inspirerande och motiverande miljö. Vi vill att våra medlemmar ska fortsätta med gymnastik hela livet!

 

Genom ett SDT-baserat ledarskap tror vi att vi kan stärka ett inre driv, skapa medvetna och självständiga gymnaster som med gott självförtroende själva är med och påverkar sin träning och utveckling. Vi tror att vi genom SDT också skapar en större och ännu bättre samhörighet och tillhörighet till både gruppen, laget och föreningen där vi inkluderar alla. Slutligen tror vi att vi med hjälp av SDT kan erbjuda gymnastik på ett motiverande sätt till alla våra medlemmar, oavsett mål och ambitioner, som är utvecklande och rolig i många år framåt. 

 

Kort om SDT och hur vi jobbar med detta:

Self-Determination-theory (SDT) är en motivationsteori framtagen av forskare som används inom näringsliv och idrott. 

Teorin baseras på tre olika faktorer som tillsammans skapar en hög motivation. 

 

Känsla av kompetens

Betydelse: En gymnasts motivation påverkas positivt när den känner sig duktig, kunnig och betydelsefull.

Hur vi arbetar: Vi vill använda ett ledarskap som genom high fives, glada rop, tydligt engagemang och uppmuntran som riktar sin in på insats och inte på resultat, ökar gymnastens känsla av kompetens. Av samma orsak vill vi också ta med gymnasternas åsikter i våra planeringar, val och strategier.

 

Känsla av tillhörighet

Betydelse: En gymnasts motivation påverkas positivt när den känner sig som en del av ett större sammanhang, där värderingar, intressen och erfarenheter delas. 

Hur vi arbetar: Vi vill arbeta för en stark känsla av tillhörighet på flera plan och arbeta aktivt för att fortsätta stärka samhörigheten. För föreningen i stort arbetar vi med gemensamma uppvisningar, samträningar och läger. Även materiella ting som föreningskläder och produkter hjälper till att stärka denna. Vi tränar samarbete gymnasterna emellan, skapar gemensamma regler, riktlinjer och upplägg för att skapa en trygghet och ett igenkännande under föreningens träningar, tävlingar och evenemang. Vi arbetar också mellan disciplinerna för att öka samhörigheten mellan gymnaster som annars inte träffas så ofta. 

 

Känsla av autonomi

Betydelse: En gymnasts motivation påverkas positivt när den känner sig delaktig och när dennes mening och åsikt tas i beaktning. Den fria viljan. 

Hur vi arbetar: Vi vill skapa starka, självständiga och självsäkra gymnaster genom ett autonomt ledarskap. Från den allra yngsta till den allra äldsta, från nybörjare till internationell elit vill vi inkludera gymnasternas åsikter och leda dem framåt genom att ställa frågor mer än att ge instruktioner. Detta vill vi göra på ett sätt som både utbildar gymnasten i att förstå sin träning men också för att tydligt visa att gymnastens egna vilja och åsikt spelar roll. Vi tränare är här för gymnastens skull och är gymnastens främsta redskap att ta sig dit den vill. Givetvis ser det autonoma ledarskapet olika ut, frågorna olika stora för en sexåring jämfört med en sextonåring men vi tror att alla gymnaster har en åsikt och den vill vi ha med. Vi tror också att den gymnast som är van att ta ställning och fundera kring sin träning, både tekniskt och på andra sätt, känner både större motivation men också större möjlighet att nå sina mål utan att vara beroende av en tränare. 

 
SPONSORER
Samarbetspartners